søndag 2. mars 2008

Drageløperen

Ja, nå skal jeg endelig oppdatere bloggen min:p Skal prøve å være flinkere i fremtiden.

Jeg og Ingrid Hugdal var for en stund siden og så Drageløperen på kino i Bergen. Den er basert på den internasjonale bestselgeren Drageløperen av Khaled Hosseini. Historien foregår i Afghanistan og handler om to gutter som tilhører foskjellige folkegrupper. Hassan er tjeneren til Amir, men de er likevel bestevenner. Vennskapets deres settes imidlertid på prøve når problemet med at Hassan tilhører en mindre ansett folkegruppe, blir satt på prøve. Så invaderer Sovjet Afghanistan og Amir og faren hans må flykte til USA. Først mange år etter får Amir sjansen til å gjøre opp for seg, men det på en litt annen måte enn han hadde tenkt...

Jeg synes filmen var vanvittig bra og rørende. Historien kommer godt fram og omgivelsene og rollene er akkurat slik jeg forestilte meg dem. Regissøren klarer å få fram budskapet i historien, men jeg savner litt mer om hovedbudskapet om tilgivelse og samvittighet. Men alt i alt var det en utrolig bra film, og den anbefales på det sterkeste! Men vær forberet på både tårer og latter;)

Ingen kommentarer: